Telewizja dla hoteli

Telewizja w hotelu jest jednym z kluczowych kryteriów na podstawie których goście hotelowi oceniają standard hotelu i jakość usług.

Możliwie najszerszy pakiet usług oferowanych przy pomocy telewizora jest więc bardzo ważny dla każdego hotelu, bez względu na ilość pokoi czy gwiazdek. Często to elektroniczne okno na świat jest dla osób goszczących w hotelach jedyną wieczorną rozrywką, która jest osiągalna bez potrzeby wychodzenia z pokoju. Jednakże telewizja hotelowa to twór nieco specyficzny, który musi spełniać określone warunki oraz wymagający wyposażenia hotelu w urządzenia dedykowane dla tego segmentu rynku. W niniejszym artykule zostaną przybliżone podstawy tych zagadnień.

Podstawą oferty telewizyjnej dla gości hotelowych są kanały ogólnodostępne, takie jak TVP1, TVN czy CNN.

Dostęp do nich jest oczywiście bezpłatny dla gości. Zestaw oferowanych kanałów powinien być możliwie urozmaicony gatunkowo oraz dostosowany pod względem językowym do struktury gości. Jednak nie ilość decyduje o atrakcyjności oferty. Przyjmuje się, że 30 do 35 to liczba kanałów wystarczająca nawet dla największych obiektów pięciogwiazdkowych. Pamiętajmy, że to co bezpłatne dla gości nie zawsze musi być także darmowe dla operatora czy właściciela hotelu. Część z dostępnych kanałów satelitarnych, mimo iż nie są zakodowane, objęte są licencjami. Innymi słowy retransmisja tych kanałów powinna być podparta umową z producentem lub z przedstawicielem producenta. Przy modernizacji systemu telewizyjnego w hotelu lub budowie nowego obiektu radzimy zapoznać się ze statystykami opisującymi gości pod względem narodowościowym lub prognozami w wypadku nowopowstających hoteli. Po sprawdzeniu kosztów licencji pozostaje dokonanie świadomego wyboru które kanały są niezbędne w hotelu a które będą pomijane przez gości.

Telewizor jest jednym z głównych elementów wyposażenia pokoju hotelowego.

W celu zapewnienia gościom najwyższej jakości usług urządzenie to, jak i cały system telewizyjny, powinien różnić się od tego co mamy w domu. Telewizory hotelowe, bo o nich tu mowa, porównując z produktami konsumenckimi, dysponują szeregiem dodatkowych funkcji, zwiększających satysfakcję gości oraz ułatwiających życie pracownikom hotelu. Przede wszystkim telewizor hotelowy jest “bezpieczniejszy”- po odpowiednim zaprogramowaniu gość hotelowy nie będzie miał możliwości wejścia w menu odbiornika co uniemożliwi jego przestrojenie, zmianę kolejności kanałów czy rozregulowanie parametrów obrazu. Przy normalnym, konsumenckim telewizorze jest to tak łatwe jak w domu. Skutkiem może być konieczność interwencji obsługi hotelu, w reakcji na skargę gościa na złe parametry obrazu czy brak możliwości odbioru jakichkolwiek kanałów. Ponadto odbiorniki hotelowe często wyposażone są w funkcje dodatkowe, takie jak zegar z budzikiem czy radio. Dzięki temu ograniczamy ilość urządzeń w pokoju. Możliwość “klonowania” czyli łatwego i szybkiego przenoszenia ustawień z jednego telewizora na wszystkie inne w hotelu skraca czas potrzebny na instalację telewizorów hotelowych lub zmianę ustawień w całym hotelu. Proszę pamiętać, że odbiorniki hotelowe nie są dostępne w tradycyjnych kanałach sprzedaży jak na przykład markety elektroniczne. Ze względu na swoją specyfikę są one sprzedawane przez autoryzowane firmy zajmujące się jednocześnie ich instalacją i programowaniem.

Podstawowe kanały telewizyjne to oczywiście nie wszystko z dziedziny telewizyjnej rozrywki co można zaoferować gościom w pokoju.

Uzupełnieniem oferty są interaktywne systemy telewizji płatnej, pozwalające udostępnić gościom hotelowym szeroki wybór hitów filmowych, muzyki, kanałów satelitarnych. Dzięki funkcji odtwarzania filmów na żądanie gość hotelowy może wybrać dowolny film z listy, określając wersję językową, gatunek. Film jest odtwarzany specjalnie dla niego, pozostałe pokoje w hotelu nie mają do tego filmu dostępu. Możliwe jest wstrzymanie odtwarzania filmu, przewinięcie do przodu i cofnięcie. Jest to funkcjonalność taka jak odtwarzacza DVD podłączonego do telewizora. Cyfrowa jakość sprawia że pokój hotelowy staje się małą salą kinową. Nowością w tego typu systemach są kanały satelitarne na żądanie- tzw. Sat on Demand. Dzięki tej usłudze gość hotelowy uzyskuje dostęp do ponad 400 cyfrowych kanałów satelitarnych, mogąc zawsze znaleźć kanał telewizyjny w swoim języku ojczystym. Ta funkcja znakomicie rozszerza zestaw kanałów podstawowych. Jest to usługa płatna dla gości hotelowych, podnosząca przychody hotelu z tytułu posiadania systemu telewizji płatnej. Sat on Demand zwiększa także zadowolenie gości, szczególnie w obiektach o wyjątkowo wielonarodowej strukturze odwiedzających.

Oprócz funkcji płatnej telewizji systemy interaktywne realizują wiele dodatkowych zadań związanych z obsługą gości hotelowych.

Począwszy od włączenia telewizora i wyświetlenia planszy powitalnej z muzyką w tle, poprzez możliwość obejrzenia aktualnego rachunku przez gościa, bezpośredniego wyświetlenia wiadomości z programu recepcyjnego, na zaawansowanych funkcjach takich jak prognoza pogody czy informacje o konferencji kończąc. Wiele z powyższych opcji możliwe jest dzięki komunikacji systemu płatnej telewizji z systemem recepcyjnym, tzw. PMS’em. Bez tego połączenia urządzenia telewizji interaktywnej nie mogłyby np. włączyć telewizora w momencie w którym gość hotelowy jest meldowany. Komunikacja obu systemów sprawia także, że wszelkie opłaty za dodatkowe usługi telewizyjne które zakupił gość, są doliczane bezpośrednio do rachunku. Przy wymeldowywaniu te należności są rozliczane przez gości razem z głównych rachunkiem za pobyt. Zwiększa to komfort korzystania z płatnej telewizji oraz satysfakcję jej użytkowników. Dodatkową zaletą połączenia między programem recepcyjnym a telewizją płatną jest możliwość pełnej obsługi zmiany statusu pokoju przez służby pięter oraz naliczania sprzedaży z minibarów przez ekran telewizora. Za pomocą znajdującego się w pokoju pilota, pokojówka może wejść w ukryte dla gości menu systemu i dokonać zmiany statusu pokoju. Informacja o tym, że pokój został posprzątany i jest gotowy do sprzedaży trafia bezpośrednio do programu recepcyjnego. Pozwala to na szybkie udostępnienie danego pokoju kolejnym gościom. Przesyłanie informacji jakie produkty zakupione zostały w minibarze także odbywa się natychmiastowo. Kwota obciążenia doliczana jest bezpośrednio w programie recepcyjnym, zwiększając rachunek gościa. Co więcej, zaawansowane systemy telewizji interaktywnej pozwalają na generowanie statystyk sprzedaży filmów, pracy służb pięter oraz sprzedaży z minibarów. Jest to narzędzie ułatwiające skuteczne i efektywne zarządzanie hotelem.

Systemy interaktywne to także wspaniałe narzędzie marketingowe dla hotelu.

Zawierają one bowiem bardzo rozbudowany informacyjny kanał hotelowy. Wykorzystując ten środek przekazu, można udostępnić gościom wiele informacji o hotelu, dodatkowych usługach jak fitness czy SPA, restauracjach i barach hotelowych. Zaawansowane systemy telewizji interaktywnej oferują możliwość łatwej zmiany zawartości tego kanału przez pracowników hotelu. Wykorzystując oprogramowanie nazywane Content Manager zainstalowane na jednym z komputerów systemu, pracownik hotelu może w ciągu kilku minut umieścić na ekranach telewizorów w całym hotelu szereg informacji np. o specjalnej ofercie weekendowej czy sylwestrowej, nowej ofercie SPA czy Happy Hours w hotelowym barze. Dodatkowo najnowocześniejsze systemy na rynku oferują możliwość pełnej adaptacji strony graficznej pod kątem hotelu. Nie polega to tylko na prostym umieszczeniu nazwy i loga hotelu w szacie graficznej. Możliwa jest pełna adaptacja wizualna grafiki, łączenie z wykorzystaniem specyficznych dla stylu danego hotelu czcionek i kolorystyki. Telewizor powinien być rozszerzeniem obszaru marketingu hotelowego.

Na rynku występują także tzw. proste systemy płatnej telewizji.

Nie mają one połączenia z PMS’em. Przez to większość z powyższych usług informacyjnych nie może być zrealizowana. Te systemy zapewniają jedynie płatny dostęp do kilku kanałów satelitarnych, zwykle ukrytych w sieci telewizyjnej. Uaktywnienie dostępu odbywa się zazwyczaj poprzez umieszczenie w pilocie do telewizora zakupionej na recepcji karty dostępowej lub użycie czytnika kart przy telewizorze. Systemy te, ze względu na bardzo ograniczoną funkcjonalność, nie są popularne na rynku.

Przyszłość telewizji to telewizja cyfrowa.

Według dyrektyw Unii Europejskiej kraje członkowskie, w tym Polska, muszą wyłączyć naziemne nadajniki analogowe do 2012 roku. Wtedy standardem transmisji telewizyjnej będzie format DVB, dający pełną cyfrową jakość obrazu i dźwięku oraz wykorzystujący infrastrukturę stworzoną dla przesyłania sygnału telewizyjnego- kabel antenowy. Ponadto, sposób modulacji sygnału DVB oznaczony jako QAM, umożliwia przesłanie w normalnej sieci antenowej do 600 cyfrowych kanałów standardowej rozdzielczości (SD) lub do 250 kanałów o rozdzielczości wysokiej (HD). Już teraz standard DVB w Europie wykorzystywany jest w 98% gospodarstw domowych mających dostęp do telewizji cyfrowej.